пʼятниця, 29 січня 2021 р.

8 кл. Урок №35 Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти»

 1. Перегляньте відео-урок




2.Запишіть в зошиті тему та конспект

ландшафт – це доволі однорідна за походженням ділянка географічної оболонки, що має єдину геологічну основу, однотипний рельєф, подібні кліматичні та водні умови, тісне поєднання ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу. Складовими частинами ландшафту є місцевості, урочища і фації.

Фація – найпростіший ПТК, що утворюється в межах одного елемента рельєфу, наприклад, на дні яру, схилі балки, вершині горба, вздовж русла річки. Фація має найбільш однорідні природні умови. Взаємозв’язана група фацій утворює урочище – ПТК, що формується в межах однієї відносно невеликої форми рельєфу (яру, балки, окремого горба, днища малої річкової долини). Просторове ж поєднання однакових за походженням урочищ, які сформувались на досить великій формі рельєфу, утворює місцевість. Місцевостями, наприклад, можуть бути заплава великої річки, плоске межиріччя, горбисте пасмо чи скелясте високогір’я.
зональні ПТК – це природні комплекси, що утворилися в результаті широтного вияву природних процесів і явищ. До них належать географічні пояси, природні зони і підзони.Найбільшими азональними ПТК 
є природні комплекси материків і океанів, а в їх межах – фізико-географічні країни і природно-аквальні комплекси морів. 





3. Розгляньте карту «Ландшафти»


4. Домашнє завдання Прочитайте параграф у підручнику

вівторок, 26 січня 2021 р.

Тема: Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види, вимірювання. Карта розподілу опадів.

 



1. Перегляньте відео-урок


2. Запишіть в зошиті



При певних умовах з хмар випадають опади, тобто краплі і кристали які не можуть утримуватися в атмосфері. Виділяють рідкі і тверді опади. До перших відносять дощі, які поділяються на зливи і облогові дощі. Виділяють також паморозь.

Зливи це короткочасні дощі, великої інтенсивності. Розміри крапель 3-8мм. Час тривалості зливи від декількох хвилин до декількох годин.

Облогові дощі - дощі малої інтенсивності і тривалі у часі (декілька діб). Розміри крапель 0,5-3 мм.

Паморозь складається із крапель 0,05- 0,5 мм із дуже малою швидкістю випадіння і легко переноситься вітром у горизонтальному напрямку.

До твердих опадів відносяться сніг, крупа, град.

Сніг складається із льодяних кристалів різноманітної форми, яка залежить від умов їх утворення. Основна форма сніжинок шестикутна зірка, розміром декілька мм. Інколи сніжинки зліплюються утворюючи так званий лапатий сніг. При температурах близьких до 0о випадає мокрий сніг, сніг з дощем.

Крупа – це різновид твердих опадів і поділяється на снігову і льодяну. Вона має вигляд кругленьких зернят діаметром 1мм і більше. Сніжна крупа має снігоподібну будову і легко стискується пальцями. Льодяна крупа має зледенілу поверхню і її не стиснеш пальцями.

Град випадає, як правило, у теплий період року під час дощу. Розміри граду від розмірів гороху до 5-8 см у діаметрі, а може бути і більшим. Вага градин інколи перевищує 300 грамів. Для утворення граду необхідна велика водність хмар. 


3. Домашнє завдання: Прочитайте параграф 34

вівторок, 19 січня 2021 р.

6 клас. Тема: Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря, зміни вологості повітря

 

1. Перегляньте відео-урок




2. Запишіть в зошиті тему уроку та визначення з параграфа 32
Вологість повітря, абсолютна воллогість,  відносна вологість, гірометер, точка роси, конденсація, туман

3. Прочитайте
Туман - це хмара над поверхнею землі. Немає ніякої різниці між туманом і хмарою в небі. Коли хмара знаходиться біля поверхні землі або моря, ми називаємо його «туман». Зазвичай туман утворюється ночами і рано вранці в низинах і над водоймами. Він пов'язаний з холодним потоком повітря, який опускається на теплі поверхні суші або води. Тумани частіше бувають восени, коли повітря охолоджується швидше, ніж земля або вода. У тиху погоду з настанням темряви в низьких місцях над землею утворюються тонкі шари туману. У міру того як земля вночі остигає, стають холоднішими і нижні шари повітря. При зіткненні такого прохолодного повітря з теплим і утворюється туман.





4. Домашнє завдання 
Прочитайте параграф 32

8 кл. Урок №34 Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості



1.Перегляньте відео-урок


2 Запишіть в зошиті тему та конспект
Фауна - сукупність видів тварин, що історично склалася у певній екосистемі (наприклад, фауна лісу, фауна моря).



3. Запишіть самостійно типових представників тваринного світу полісся, лісостепу та степу

4. Домашнє завдання: прочитайте параграф 35


понеділок, 18 січня 2021 р.

8 кл. Урок №33 Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона.

 


1.  Перегляньте відео-урок


2. Запишіть в зошиті тему та головне з уроку

3.Тест для закріплення знань
Повідомте учням

Код доступу 2126798
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

4.Домашнє завдання:прочийте параграф 34

Урок 6 клас. Вітер:причини винекнення, напрямки, сили, швидкість вітру. Їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу.


Презентація Вітер
1
Перегляньте відео-урок



2 Запишіть в зошиті тему і конспект

Атмосферне повітря постійно рухається. Він переміщається з області з більш високим атмосферним тиском в область з більш низьким.
Вітер — горизонтальне переміщення повітря з області високого атмосферного тиску в область низького.
Причиною виникнення вітрів є нерівномірний розподіл атмосферного тиску.
Основними характеристиками вітру є його напрямшвидкість і сила.
 
Напрямок визначається тією стороною горизонту, звідки дме вітер. Якщо вітер дме із заходу на схід, то він називається західним. Для визначення напрямку вітру використовується флюгер (з голландського Vleugel — «крило»).
 


Швидкість вітру залежить від різниці атмосферного тиску між місцевостями звідки і куди він дме. Чим більше ця різниця, тим вище швидкість вітру і тим більше його сила. Швидкість вітру може сповільниться через тертя об земну поверхню і від перешкод, які постають на його шляху (наприклад, гори).
 
Швидкість вітру вимірюється у метрах на секунду (м/с). Біля поверхні Землі вона становить 5 — 10 м/с, у верхніх шарах атмосфери — значно вище. Для вимірювання швидкості вітру використовується анемометр (від грец. Ἄνεμος — вітер і μετρέω — вимірюю). Сила вітру вимірюється за шкалою Бофорта, в якій враховується швидкість вітру та його вплив на земні предмети або хвилювання у відкритому морі.

Перегляньте таблицю 


.
Найсильніші вітри зафіксовані в Антарктиді, де постійно дмуть сильні стокові вітри — Земля Аделі ( до 88 м/с).


3 Домашнє завдання: прочийте параграф 31

пʼятниця, 15 січня 2021 р.

Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження В.Докучаєва. Карта

 1. Перегляньте віде-урок



2. Прочитайте параграф 33

2. Запишіть в зошиті
Основні типи ґрунтів рівнинної частини

Дерново-підзолисті ґрунти розповсюджені здебільшого на Поліссі. Вони сформувалися в умовах надмірного зволоження під сосновими і мішаними лісами. Материнськими породами для них слугують водно-льодовикові піщані відклади. У цих ґрунтах невеликий вміст гумусу (до 1,5%), чітко виражений так званий підзолистий горизонт, з якого поживні речовини вимиваються вглиб. Тому вони мають низьку родючість.

Сірі лісові ґрунти поширені у південній частині Полісся, на заході і Правобережжі України під ділянками широколистих лісів. Вони утворилися на суглинистих породах в умовах достатнього зволоження. Вміст гумусу в них також незначний – 3 %, тому їх природна родючість невисока.

Чорноземні ґрунти сформувалися на лесах в умовах недостатньої зволоженості під степовою рослинністю. Великий вміст гумусу (8 – 15%) та зерниста й грудкувата структура роблять їх найродючішими не тільки в Україні, а й у світі. Гумусний шар у чорноземах має значну потужність – від 40 см до 1 м і більше. Ці ґрунти, що вкривають майже 65% території України, є її національним багатством. Загалом в Україні зосереджена п’ята частина всіх чорноземів світу. У різних частинах країни поширені різні підтипи чорноземів: у лісостепу – чорноземи опідзолені і типові, північній частині степу – чорноземи звичайні, на півдні степу – чорноземи південні. Різноманітність підтипів і їхні властивості зумовлені різною зволоженістю території.

На сухих степових ділянках в умовах недостатнього зволоження і бідної рослинності утворились каштанові ґрунти. Вони мають незначний вміст гумусу – 3%, але досить потужний гумусовий горизонт – до 55 см. Для отримання високих врожаїв сільськогосподарських культур ці ґрунти потребують додаткового зволоження.

Крім основних зональних типів ґрунтів, на рівнинній частині України на Поліссі сформувалися болотні й торфово-болотні, а в долинах річок – лучні й лучно-болотні. У лісостепу і степу окремими невеликими плямами поширені солонці – малородючі ґрунти, в яких простежується горизонт із значним вмістом солей. У південних степах утворилися солончаки –неродючі ґрунти, що мають підвищений вміст солей по всій своїй товщ. Для вирощування рослин такі ґрунти потребують промивання і гіпсування. Внаслідок інтенсивного промивання водою солонці в замкнутих зниженнях рельєфу перетворюються на солоді, в яких засолений шар зникає, зате з’являються глейові горизонти.

3. Перегляньте карту грунтів Укоаїни


4. Доманє завдання. прочитайте параграф 32


понеділок, 11 січня 2021 р.

8 кл. Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість

 




1. Перегляньте відео-урок



2. Запишіть в зошиті тему: Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість


Запам’ятай і запиши! 


Умови ґрунтоутворення

✵ Материнські породи — основними є продукти вивітрювання гірських порід, утворені в антропогеновий період: леси, лесовидні суглинки, водно-льодовикові, піщані та супіщані відклади, продукти руйнування карбонатних порід, магматичних тощо; визначають механічний (здатність пропускати вологу, повітря, розвіюватись) та хімічний склад майбутніх ґрунтів;

✵ кліматичні — визначають температури та освітленість, ступінь зволоженості (К), інтенсивність вітру;

✵ рельєф — обумовлює відмінність погодних показників (висота, експозиція схилів), переважання процесів денудації чи акумуляції;

✵ живі організми — синтезують та розкладають органічні речовини, накопичують хімічні сполуки, змінюють структуру материнських порід і ґрунтів, перерозподіляють поживні речовини тощо;

✵ час — тривалість процесів ґрунтоутворення обумовлює ступінь сформованості ґрунтових горизонтів;

✵ господарська діяльність людини — змінює фізичні та хімічні властивості ґрунтів, їх структуру.

Від усіх факторів залежить утворення типів ґрунтів та їх бонітет (оцінка родючості за 100-бальною системою).

3. Домашнє завдання: прочитайте параграф 32

6 клас, тема "Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в атмосфері. Вимірювання атмосферного тиску"

1. Запишіть в зошиті тему уроку: "Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в атмосфері. Вимірювання атмосферного тиску"

2. Перегляньте відео-урок 




3. Прочитайте  в підручнику параграф 30
 можна знайти підручник за посиланням    https://www.ippo.if.ua/predmety/geo/media/files/Geogr_6_Verstka_new_2014_nov_pravka%2B%20(1).pdf


4. Запам’ятай і запиши! 
Сила, з якою повітря тисне на одиницю площі земної поверхні й на всі розташовані на ній об’єкти та тіла, називається атмосферним тиском.   Одиниці вимірювання атмосферного тиску – міліметри ртутного стовпа (мм.рт.ст.).
Нормальний атмосферний тиск – це тиск ртутного стовпа заввишки 760 мм над рівнем моря на широті 45° при температурі 0°С 


З підняттям у гору на кожні 100 м атмосферний тиск знижується в середньому на 10 мм. рт. ст.; на кожні 1000 м на 100 мм. рт. ст.; на 10 м на 1 мм. рт. ст. 


4. Намалюйте схему поясів тиску на Землі 



Прилад для вимірювання атмосферного тиску барометер.

5. Перегляньте задачу на визначення атмосферного тиску.
Задача 1. Який атмосферний тиск на вершині найвищої гори України – Говерлі (висота 2061 м), якщо тиск біля підніжжя гори на висоті 800 м становить 680 мм.рт.ст.?
Розв’язок: 
1. 2061 м – 800 м = 1261 (м) – різниця висоти;
2. Складаємо пропорцію, пам’ятаємо, що на 1000 м тиск знижується на 100 мм.рт.ст.  Отже, 
1000 м – 100 мм.рт.ст.
1261 м – Х, мм.рт.ст.,  
звідси виходить, що 1261 ˟100 /100 = 126 мм.рт.ст. – величина зміни атмосферного тиску;
3. Знаходимо тиск на вершині гори: 680 – 126 = 554 мм.рт.ст.
Відповідь: на вершині гори тиск становить 554 мм.рт.ст.

6. Закріплення вивченого матеріалу
Як називається?
1 – сила, з якою стовп атмосферного повітря тисне на одиницю земної поверхні;(атмосферний тиск)
2 – прилад для вимірювання атмосферного тиску; (...)
3 – одиниці вимірювання атмосферного тиску. (...)


7. 
Домашнє завдання
1. Опрацювати § 30.

пʼятниця, 20 листопада 2020 р.

8клс Тема: Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини

 1 Переглянье відео уроки
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини

Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобутку вугілля, нафти, природного газу, сланцевого газу, торфу, горючих сланців
2. запишіть таблицю
3.Умовна намалюйте малюнов в зошиті (не обовязково)


4. Практична робота №4 дописуйте


пʼятниця, 13 листопада 2020 р.

8 кл. Тема:Геологічна будова. Дослідження П.Тутковського. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини

 


1. Повторіть вивчений матерал на попередньому уроці


2. Запишіть тему в зошиті.  Тема:Геологічна будова. Дослідження П.Тутковського. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини.
Перегляньте відео-урок


3. Прочитайте параграф 15

4. Закріпіть вивчений матеріал

Повідомте учням
Код доступу 2837973
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

вівторок, 10 листопада 2020 р.

8кл. Тема: Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси. Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня»

 



1. Повторіть вивчений матеріал
Час в Україні. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення

2. Уважно перегляньте відео-урок

3. Запишіть в зошиті тему:
Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси. Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня» Проведіть роботу з картою "Фізична карта України" в атласі, де добре показаний рельєф. Позначте в практичних роботах, на контурній карті України рівнини, височини,гори (найвищі їхні вершини г.Камула, г. Берда, г. Могила-Мечетна, г. Говерла, г.Роман-Кош), замалюйте кольорами відповідно до шкали висот. Напишіть умовні знаки. З нетерпіння чекаю на ваші роботи в клас румі.

Рівнини:

70 % рівнин – низовини, їх поверхня має менші перепади висот, ніж височини.

Робота з картою – знайти на карті головні низовини України, нанесіть їх на контурну карту.

Номенклатура: Поліська, Придніпровська, Причорноморська, Північнокримська, Закарпатська низовини.

Низовини інколи мають відносно підняті ділянки, наприклад, в межах Поліської низовини піднімається Словечансько-Овруцький кряж, підвищена північно-східна частина Придніпровської низовини – Полтавська рівнина.

Поблизу затоки Сиваш трапляються окремі невеликі западини, нижче рівня моря. Найнижчою з них є рівень води в озері Старе (до – 4,8 м) поблизу м. Красноперекопська. Такі ж невеликі западини є поблизу м. Одеса.

Закарпатська низовина – частина великої Середньодунайської низовини.

25 % - височини.

Робота з картою – знайти на карті головні височини України, нанесіть їх на контурну карту.

Номенклатура: Розточчя, Волинська, Подільська, Опілля, Хотинська, Придніпровська, Приазовська, Донецька, відроги Середньоросійської височини.

На межі з Польщею – височини: Розточчя, Волинська, їх розділяє рівнина Малого Полісся.

Найвища та одна з найбільших височин – Подільська, складові частини – кряжі: Гологоро-Кременецький, Товтри, височини: Опілля, Хотинська (г. Берда – 515 м).

Долина р. Південний Буг відокремлює Подільську височину від Придніпровської височини. Запорізька рівнина на лівобережжі Дніпра відокремлює її від Приазовської височини.

На сході – Донецька височина (у центрі – Донецький кряж, вершина – г. Могила Мечетна – 367 м).

На сході – відроги Середньоросійської височини.

Гори:

5 % рельєфу – гори.

Робота з картою – знайти на карті гори України, нанесіть їх на контурну карту.

Номенклатура: Кримські гори, Українські Карпати.


Зразок: так підписати+ замалювати (охайно)

неділя, 8 листопада 2020 р.

6 клас Тема: Правила відліку географічної широти і географічної довготи

 


1. Перегляньте відо-урок Він довгий триває 29хв, уявіть що це справжній урок і уважно слухайте. Відкрийте атлас на сторінці 18-19 "Фізична карта півкуль" Відкрийте зошит, запишіть число, тему. Робіть завдання задані і відо-уроці. 6-Б клас пише практичну роботу №2 в зошитах для практичних робіт, 6-А запишіть завдання на визначення географічних координат в кінці відео в робочих зошитах. Прикріпіть виконані роботи в Клас румі.
Перепрошую, бо у відео є посторонній шум, хто буде слухати в навушниках, щоб не налякались.







 Всі запитання пишіть, головне щоб ви зрозуміли тему. До зустрічі!

середа, 4 листопада 2020 р.

Практична робота №2

 



Інструктивна картка до практичної роботи №2

Тема: Визначення географічних координат за географічною картою.

Мета: навчитися визначати географічні координати земної поверхні та своєї місцевості.

Обладнання:  атлас для 6 класу (фізична карта півкуль)


Хід роботи:

Завдання №1 (за правильно виконане завдання 1 бал).

На фізичній карті півкуль прослідкуйте за розміщенням паралелей і меридіанів. Відшукайте географічні об’єкти, через які проходить:
1)
 20-та паралель Південної півкулі;

2) 50-та паралель Північної півкулі;

3) 140-тий меридіан Східної півкулі;

4) 70-тий меридіан Західної півкулі;

 А) Алеутські острови, о. Великобританія, о. Сахалін;

 Б) Японські о – ви., о. Нова Гвінея;

 В) о- ви Кука, о – ви Туамоту, о. Мадагаскар;

 Г) о. Баффінова Земля, о. Гаїті, п- в Антарктичний.

 Завдання №2 (за правильно виконане завдання 1 бал).

Визначаємо властивості паралелей і меридіанів.

За політичною картою світу визначте:

І варіант                                      ІІ варіант

У яких півкулях розташовані:

Австралія?                                   Канада?

Завдання №(за правильно виконане завдання 2 бали).

За фізичною картою півкуль визначте географічні координати:

І варіант                                                       ІІ варіант

1) г. Мак-Кінлі;                                      1) г. Аконкаґуа;

2) влк. Кракатау;                                  2) оз. Байкал;

3) вдсп. Анхель;                                    3) г. Джомолунґма;

4) Суецький канал;                             4) вдсп. Вікторія;

5) Мертве море.                                    5) Магелланова протока.

Завдання №4 (за правильно виконане завдання 2 бали).

За фізичною картою світу визначіть координати міст наведених нище: Ню-Йорк, Токіо, Лондон, Київ.

Завдання №5 (за правильно виконане завдання 2 бали).

За політичною картою світу визначте столиці держав, якщо їх географічні координати становлять:

16пд.ш., 47зх.д - місто?
42пн.ш.,12сх.д. - місто?
35пд.ш.,149сх.д. - місто?
46пн.ш,75зх.д. - місто?


Завдання №6 (за правильно виконане завдання 2 бали).

Уміння визначати координати надає впевненості людині не загубитися у голубих далях нашої планети. Уявіть, що ви рятівник, тож приготуйтеся до благородної місії рятівника. Всі географічні об’єкти звідки надходять сигнали «SOS» потрібно нанести на контурну карту.
Ситуація №1
 Сигнал «SOS» надійшов з моря у якому зазнало            аварії судно, що просить допомоги. Координати моря 10°пн. ш. і 70°сх. д.. Між якими великими півостровами знаходиться це море?

 Ситуація №2 Теплохід, на якому здійснювали подорож, зазнав аварії біля острова, який розташований далеко біля материків. Члени екіпажу і всі пасажири врятувались і зараз перебувають на острові. Як називається цей острів, коли передані із сигналом «SOS» координати – 50°пд. ш.  і 70 °сх. д.?

Ситуація №3  Ми повертаємось в минулі століття. Разом із знаменитим мореплавцем пливемо довгою покрученою протокою. Вечоріє. Зліва за бортом на березі великого острова спалахують вогні. Який острів ми бачимо? Координати нашого місцезнаходження: 53°пд. ш. і       70°зх. д..

Ситуація №4  Дослідник спускається в батискафі на дно Маріанської западини, де знаходиться найглибше у Світовому океані місце. Знайдіть його на карті. Воно позначене абсолютною позначкою глибини 11022. Підйом на поверхню розпочнеться лише після того, коли ви правильно визначите координати місцезнаходження.

Ситуація№5   Літак летить серед гір гірського масиву. І раптом прямо по курсу ми бачимо, як десь з верху спадають потоки води. Водоспад Анхель – найвищий водоспад в світу. Щоб не врізатись в скелю і зберегти життя пасажирів та екіпажу, потрібно негайно здійснити відповідний маневр. Його виконує той, хто зуміє правильно визначити координати водоспад.

  Ситуація№6 Отримано ще один сигнал «SOS»! Із досить дивними координатами: 0° довготи і 0° широти. Що це за дивне місце в океані?

Геологічна історія Землі. Геохронологічна таблиця.

 

Додати підпис




1. Перегляньте відео-уроки, щоб повторити вивчений матеріал.



2. Прочитайте параграф 14

3.  Перегляньте відео-урок




4. Прочитайте 
Геологічна будова території України є результатом дії складних процесів, які тривали впродовж багатьох геологічних ер та періодів – від найдавнішої (архейської) до сучасного (четвертинного). Різні умови формування обумовили особливості окремих частин території нашої країни. Для кращого розуміння закономірностей утворення та залягання гірських порід необхідно звертатися до легенди карти, яка складена як геохронологічна таблиця. Визначення віку гірських порід уможливлює визначення послідовності геологічних процесів, які впливали на формування рельєфу.


Археологічні розкопки. Мис Фіолент у Криму


Кістяк мамонтеняти, знайдений у печері Еміне Баїр Хасар у Криму

Антична плита. Керч

Геологічна будова



5. Перегляньте відео-урок




6. Запишіть в зошиті тему і намалюйте таблицю (таблицю вивчити на память)


7. Закріпіть вивчений матеріал 

Повідомте учням
Код доступу 9383801
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua