вівторок, 23 лютого 2021 р.

6клас. Властивості вод світового океану


 1.Прийом «Експрес-тест» Повторюємо вивчений матеріал

• Невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водою:

а) острів;

б) півострів;

в) материк.

• Середземне море є морем:

а) окраїнним;

б) внутрішнім.

• Океан, переважна частина якого розташована у Південній пів-кулі:

а) Тихий;

б) Індійський;

в) Атлантичний.

• За походженням острів Мадаґаскар є:

а) материковим;

б) вулканічним;

в) кораловим.

• Порівняно вузький водний простір, що сполучає водойми та відокремлює ділянки суші:

а) затока;

б) море;

в) протока.

2. 
Прийом «Проблемне питання»

  Вам доводилось куштувати морську воду? Вона гірко-солона, неприємна на смак. Недарма люди, що зазнають аварії у відкритому морі, без запасу прісної води можуть загинути від спраги, тому що пити морську воду неможливо. Чому ж море солоне? Деякі вчені вважають, що в давні часи води морів були прісними. Хто ж їх згодом так сильно засолив? Та все ж ті самі крапельки води, вічні мандрівниці у світовому кругообігу води.
  Річки, нестримно прагнучи до моря, пробивають собі шлях серед гірських порід, розчиняють деякі з них та несуть із собою частинки різних солей. І от вони дісталися моря, віддали свої води, які потім почали випаровуватися. Але випаровуючись, крапельки води залишають морю той маленький вантаж солей, що принесли із собою.
  Солі надають морській воді специфічних властивостей, через які вона відрізняється від прісної. Наприклад, у морській воді легше плавати. Кількість солей у морській воді в різних частинах Світового океану неоднакова. Також відрізняється і температура вод Світового океану. Від чого ж залежить солоність і температура вод Світового океану? Ви зможете відповісти на це запитання, провівши дослідження сьогодні на уроці.

 3. Перегляньте відо-урок

1.



або 

2.



 
або 1 і 2)

3. Намалюйте в зошиті малюнок


4. 
Домашнє завдання.

·              Опрацювати параграф підручника.

Додатково














четвер, 18 лютого 2021 р.

8 кл. Урок №41 Гірські ландшафти Українських Карпат

 


1. Перегляньте відео урок






Переглянте презентацію
  https://gdz4you.com/prezentaciyi/geografiya/ukrayinski-karpaty-9799/


2. Запишіть в зошиті тему, зробіть конспект




3. Домашнє завдання. Опрацюйте відповідний параграф у підручнику.







понеділок, 15 лютого 2021 р.

8 кл. Степова зона Україна

 





1. Перегляньте віде-урок



2. Запишіть в зашиті таблиці





3. Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф у підручнику





6 клас. "Гідросфера. Загальна кількість води на Землі та її розподіл в гідросфері."

 


1. Перегляньте відео-урок




2. Запишіть в зошиті тему і зробіть конспект з презентації
перепишіть слайди 3,5,7,8,9,10,11,12

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-geografi-u-6-klasi-tema-zagalna-kilkist-vodi-na-zemli-svitoviy-okean-ta-yogo-chastini-98908.html

3. Домашнє завдання: опрацюйте параграф 38,39, пошукайте в атласі, затоки, протоки, моря, острови, півострови







пʼятниця, 12 лютого 2021 р.

8 кл. Урок №39 Лісостепова природна зона.

 




1. Повторення вивченого матеріалу з теми: «Клімат і кліматичні ресурси»
1.Найтепліша пора року помірного поясу?
 2.Лінія, яка з’єднує територію з однаковою температурою?
 3.Останній місяць літа.
 4.Дощ, сніг, град, туман … це .
5. Зоря, яка нагріває землю?
6. Прилад, яким вимірюють температуру повітря?
7.Лінія або коло від, якої йде відлік кліматичних поясів?
8.Додатню температуру повітря називають?

Прийом «Назви мене утворюючи слово» Із перших літер понять скласти слово.
Слово – лісостеп
1. Перегляньте відео-урок



презентація https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-lisostepova-prirodna-zona-ukraini-115304.html
2. Запишіть в зошиті таблицю(виберіть основне)






3. Домашнє завдання: опарацюйте відповідний параграф




вівторок, 9 лютого 2021 р.

6 клас Тема: Карта кліматичних поясів. Зміна клімату. Вплив людини на атмосферу.

 



1. Дайте відповідь на питання

  • Що таке клімат і від чого він залежить.
  • Скільки різних типів клімату існує на Землі.
2. Перегляньте відео-урок (можна слухати на швидкості 1.25) 



 


3. Запишіть в зошиті тему та конспект👇👇👇

✵   Забруднення атмосфери призводить до таких негативних явищ, як смог, кислотні дощі, парниковий ефект, глобальне потепління.

✵   Атмосфера — це величезна цінність нашої планети, вона потребує охорони від забруднення.

☝☝☝

3. Домашнє завдання: прочитайте параграф 36,37





пʼятниця, 5 лютого 2021 р.

8 кл. Урок №37 Рівнинні ландшафти України, їх різноманітність. Природні зони України: мішані ліси. Використання та охорона рівнинних ландшавтів.

 


1. Бліц-опитування

1)   Що таке фізико-географічне районування? Із якою метою його проводять?
2)   Які одиниці класифікації фізико-географічного районування вам відомі?
3)   У межах яких фізико-географічних країн розташована територія України?
4)   У якій фізико-географічній країні, природній зоні (підзоні), провінції. Області розташована наша місцевість?

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Закінчіть речення:

1.   ПТК формуються в результаті тривалої взаємодії на певних територіях таких природних компонентів:…   (тектонічні структури, гірські породи, рельєф, клімат, води, ґрунти, рослинність і тваринний світ) 

2.   Основними чинниками розвитку ПТК є (сонячна радіація, внутрішня енергія Землі, енергія її обертання та процеси, що відбуваються в атмосфері, гідросфері й біосфері: теплообмін, волого обмін, обмін мінеральних та органічних речовин)

3.   Сучасні ПТК почали формуватися … (після танення останнього льдовика 10-12 тис. років тому.)

4.   Ландшафт – це…(однорідна за походженням ділянка ГО, яка має єдиний геологічний фундамент, однотипний рельєф, подібні кліматичні та водні умови, і тісно пов’язані між собою ґрунти, рослинний і тваринний світ)

5.   Складові ландшафту (місцевість, урочище, фація.). Наведіть приклади.
Source: https://lectures.7mile.net/geography-8/landshafty-ukrainy/rivninni-landshafti-jikh-riznomanitnist.html

2. Перегляньте відео -урок

 2. Перегляньте відео-урок



 

презантаці   https://www.slideshare.net/anastasiasotnikova3/ss-72849068




3. Запишіть в зошиті тему та конспект


таблицю записати в зошиті



  1. 1. Зона мішаних лісів
  2. 2. Мішані ліси України • Природна зона мішаних лісів займає рівнинну частину півночі України, Українське Полісся. • Зона мішаних лісів займає близько 20% території України.
  3. 3. Південна межа проходить поблизу Рави- Руської, Львова, Золочева,Шепетівки, Житомира, Києва, Ніжина, Глухова.
  4. 4. Переважають: дерново-підзолисті та болотні грунти.
  5. 5. Кліматичні умови • Клімат зони помірно континентальний. • Температура повітря змінюється із заходу на схід у січні — від -4 до -8 °С, у липні — від +17 до +19 °С. • Тут випадає найбільше опадів серед рівнинних регіонів (600-700 мм на рік), а при невеликій випаровуваності (700-450 мм) зволоження надмірне.
  6. 6. Рослинний світ • Переважають соснові, дубово-соснові та дубово-грабові ліси. Є значні ділянки дубово-липових, вільхово-березових і ясенево-вільхових лісів. • Серед підліску зустрічається ожина, шипшина, барбарис, ліщина, малина. • На заболочених місцях поширені брусниця та чорниця.
  7. 7Тваринний світ • Травоїднізвірі: зубр, лось, олень, козуля, заєць сірий тощо. • Хижі — вовк, лисиця, рись, тхір, куниця. • Всеїдні: дика свиня, борсук, вивірка, їжак. • Біля лісових водойм селяться бобри, видри, ондатри.
  8. 8Тваринний світ • Більшість птахів прилітає навесні: солов'ї, зозулі, шпаки, мухоловки, лелека білий, журавель сірий, кулики, лебеді. • Постійними мешканцями є орябок, глухар,тетерук, сова сіра, дятел великий. • З рептилій живуть гадюки, вужі та ящірки. У водоймах багато жаб, тритонів. • Річки й озера багаті на рибу (понад 30 видів). • У лісовій підстилці, під корою дерев, на рослинах живе багато комах.




  9. 4.
    Бесіда за запитаннями

    1)  Що таке природна зона?

    2)  Що таке фізико-географічне районування?

    3)  Які кордони має Українське Полісся?

    4)  Розвиткові яких видів господарської діяльності сприяє приро­да Українського Полісся?

    5)   Які рослини притаманні зоні мішаних лісів? Які тварини там  мешкають?

        Тести

    1.   Виберіть з переліку область України, північна частина якої розташована в зоні мішаних лісів. А) Івано-Франківська;  Б) Полтавська; В) Київська; Г) Вінницька.
    2.   Зона мішаних лісів у межах України  охоплює: А) Волинську і частину Подільської височин; Б) тільки Поліську низовину; В) Поліську і частину Придніпровської низовин;  Г) частину Придніпровської височини і Поліської низовини.
    3.   До типових мешканців Українського Полісся належить: А) тушканчик; Б) єнотоподібний собака; В) білка; Г) хом’як.
    4.   У межах Українського Полісся зима найтепліша: А) у Київському Поліссі; Б) у Волинському Поліссі; В) Чернігівському Поліссі; Г) у Новгород-Сіверському Поліссі.
    5.   Найхарактерніші форми рельєфу Українського Полісся – це: А) еолові; Б) суфозійні; В) карстові; Г) льодовикові.
    6.   Улоговини найбільших озер Українського Полісся – Шацьких – мають походження: А) заплавне; Б) карстове; В) тектонічне; Г) льодовикове.

    !Перевірте правильні відповіді Відповідь: 1-В; 2-В; 3-В;4-Б;5-Г;6-Б!
    Source: https://lectures.7mile.net/geography-8/landshafty-ukrainy/rivninni-landshafti-jikh-riznomanitnist.html


    Source: https://lectures.7mile.net/geography-8/landshafty-ukrainy/rivninni-landshafti-jikh-riznomanitnist.html

  10. 5. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

    Опрацювати текст підручника 38
    Source: https://lectures.7mile.net/geography-8/landshafty-ukrainy/rivninni-landshafti-jikh-riznomanitnist.html



середа, 3 лютого 2021 р.

пʼятниця, 29 січня 2021 р.

8 кл. Урок №35 Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти»

 1. Перегляньте відео-урок




2.Запишіть в зошиті тему та конспект

ландшафт – це доволі однорідна за походженням ділянка географічної оболонки, що має єдину геологічну основу, однотипний рельєф, подібні кліматичні та водні умови, тісне поєднання ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу. Складовими частинами ландшафту є місцевості, урочища і фації.

Фація – найпростіший ПТК, що утворюється в межах одного елемента рельєфу, наприклад, на дні яру, схилі балки, вершині горба, вздовж русла річки. Фація має найбільш однорідні природні умови. Взаємозв’язана група фацій утворює урочище – ПТК, що формується в межах однієї відносно невеликої форми рельєфу (яру, балки, окремого горба, днища малої річкової долини). Просторове ж поєднання однакових за походженням урочищ, які сформувались на досить великій формі рельєфу, утворює місцевість. Місцевостями, наприклад, можуть бути заплава великої річки, плоске межиріччя, горбисте пасмо чи скелясте високогір’я.
зональні ПТК – це природні комплекси, що утворилися в результаті широтного вияву природних процесів і явищ. До них належать географічні пояси, природні зони і підзони.Найбільшими азональними ПТК 
є природні комплекси материків і океанів, а в їх межах – фізико-географічні країни і природно-аквальні комплекси морів. 





3. Розгляньте карту «Ландшафти»


4. Домашнє завдання Прочитайте параграф у підручнику

вівторок, 26 січня 2021 р.

Тема: Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види, вимірювання. Карта розподілу опадів.

 



1. Перегляньте відео-урок


2. Запишіть в зошиті



При певних умовах з хмар випадають опади, тобто краплі і кристали які не можуть утримуватися в атмосфері. Виділяють рідкі і тверді опади. До перших відносять дощі, які поділяються на зливи і облогові дощі. Виділяють також паморозь.

Зливи це короткочасні дощі, великої інтенсивності. Розміри крапель 3-8мм. Час тривалості зливи від декількох хвилин до декількох годин.

Облогові дощі - дощі малої інтенсивності і тривалі у часі (декілька діб). Розміри крапель 0,5-3 мм.

Паморозь складається із крапель 0,05- 0,5 мм із дуже малою швидкістю випадіння і легко переноситься вітром у горизонтальному напрямку.

До твердих опадів відносяться сніг, крупа, град.

Сніг складається із льодяних кристалів різноманітної форми, яка залежить від умов їх утворення. Основна форма сніжинок шестикутна зірка, розміром декілька мм. Інколи сніжинки зліплюються утворюючи так званий лапатий сніг. При температурах близьких до 0о випадає мокрий сніг, сніг з дощем.

Крупа – це різновид твердих опадів і поділяється на снігову і льодяну. Вона має вигляд кругленьких зернят діаметром 1мм і більше. Сніжна крупа має снігоподібну будову і легко стискується пальцями. Льодяна крупа має зледенілу поверхню і її не стиснеш пальцями.

Град випадає, як правило, у теплий період року під час дощу. Розміри граду від розмірів гороху до 5-8 см у діаметрі, а може бути і більшим. Вага градин інколи перевищує 300 грамів. Для утворення граду необхідна велика водність хмар. 


3. Домашнє завдання: Прочитайте параграф 34

вівторок, 19 січня 2021 р.

6 клас. Тема: Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря, зміни вологості повітря

 

1. Перегляньте відео-урок




2. Запишіть в зошиті тему уроку та визначення з параграфа 32
Вологість повітря, абсолютна воллогість,  відносна вологість, гірометер, точка роси, конденсація, туман

3. Прочитайте
Туман - це хмара над поверхнею землі. Немає ніякої різниці між туманом і хмарою в небі. Коли хмара знаходиться біля поверхні землі або моря, ми називаємо його «туман». Зазвичай туман утворюється ночами і рано вранці в низинах і над водоймами. Він пов'язаний з холодним потоком повітря, який опускається на теплі поверхні суші або води. Тумани частіше бувають восени, коли повітря охолоджується швидше, ніж земля або вода. У тиху погоду з настанням темряви в низьких місцях над землею утворюються тонкі шари туману. У міру того як земля вночі остигає, стають холоднішими і нижні шари повітря. При зіткненні такого прохолодного повітря з теплим і утворюється туман.





4. Домашнє завдання 
Прочитайте параграф 32

8 кл. Урок №34 Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості



1.Перегляньте відео-урок


2 Запишіть в зошиті тему та конспект
Фауна - сукупність видів тварин, що історично склалася у певній екосистемі (наприклад, фауна лісу, фауна моря).



3. Запишіть самостійно типових представників тваринного світу полісся, лісостепу та степу

4. Домашнє завдання: прочитайте параграф 35


понеділок, 18 січня 2021 р.

8 кл. Урок №33 Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона.

 


1.  Перегляньте відео-урок


2. Запишіть в зошиті тему та головне з уроку

3.Тест для закріплення знань
Повідомте учням

Код доступу 2126798
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

4.Домашнє завдання:прочийте параграф 34

Урок 6 клас. Вітер:причини винекнення, напрямки, сили, швидкість вітру. Їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу.


Презентація Вітер
1
Перегляньте відео-урок



2 Запишіть в зошиті тему і конспект

Атмосферне повітря постійно рухається. Він переміщається з області з більш високим атмосферним тиском в область з більш низьким.
Вітер — горизонтальне переміщення повітря з області високого атмосферного тиску в область низького.
Причиною виникнення вітрів є нерівномірний розподіл атмосферного тиску.
Основними характеристиками вітру є його напрямшвидкість і сила.
 
Напрямок визначається тією стороною горизонту, звідки дме вітер. Якщо вітер дме із заходу на схід, то він називається західним. Для визначення напрямку вітру використовується флюгер (з голландського Vleugel — «крило»).
 


Швидкість вітру залежить від різниці атмосферного тиску між місцевостями звідки і куди він дме. Чим більше ця різниця, тим вище швидкість вітру і тим більше його сила. Швидкість вітру може сповільниться через тертя об земну поверхню і від перешкод, які постають на його шляху (наприклад, гори).
 
Швидкість вітру вимірюється у метрах на секунду (м/с). Біля поверхні Землі вона становить 5 — 10 м/с, у верхніх шарах атмосфери — значно вище. Для вимірювання швидкості вітру використовується анемометр (від грец. Ἄνεμος — вітер і μετρέω — вимірюю). Сила вітру вимірюється за шкалою Бофорта, в якій враховується швидкість вітру та його вплив на земні предмети або хвилювання у відкритому морі.

Перегляньте таблицю 


.
Найсильніші вітри зафіксовані в Антарктиді, де постійно дмуть сильні стокові вітри — Земля Аделі ( до 88 м/с).


3 Домашнє завдання: прочийте параграф 31

пʼятниця, 15 січня 2021 р.

Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження В.Докучаєва. Карта

 1. Перегляньте віде-урок



2. Прочитайте параграф 33

2. Запишіть в зошиті
Основні типи ґрунтів рівнинної частини

Дерново-підзолисті ґрунти розповсюджені здебільшого на Поліссі. Вони сформувалися в умовах надмірного зволоження під сосновими і мішаними лісами. Материнськими породами для них слугують водно-льодовикові піщані відклади. У цих ґрунтах невеликий вміст гумусу (до 1,5%), чітко виражений так званий підзолистий горизонт, з якого поживні речовини вимиваються вглиб. Тому вони мають низьку родючість.

Сірі лісові ґрунти поширені у південній частині Полісся, на заході і Правобережжі України під ділянками широколистих лісів. Вони утворилися на суглинистих породах в умовах достатнього зволоження. Вміст гумусу в них також незначний – 3 %, тому їх природна родючість невисока.

Чорноземні ґрунти сформувалися на лесах в умовах недостатньої зволоженості під степовою рослинністю. Великий вміст гумусу (8 – 15%) та зерниста й грудкувата структура роблять їх найродючішими не тільки в Україні, а й у світі. Гумусний шар у чорноземах має значну потужність – від 40 см до 1 м і більше. Ці ґрунти, що вкривають майже 65% території України, є її національним багатством. Загалом в Україні зосереджена п’ята частина всіх чорноземів світу. У різних частинах країни поширені різні підтипи чорноземів: у лісостепу – чорноземи опідзолені і типові, північній частині степу – чорноземи звичайні, на півдні степу – чорноземи південні. Різноманітність підтипів і їхні властивості зумовлені різною зволоженістю території.

На сухих степових ділянках в умовах недостатнього зволоження і бідної рослинності утворились каштанові ґрунти. Вони мають незначний вміст гумусу – 3%, але досить потужний гумусовий горизонт – до 55 см. Для отримання високих врожаїв сільськогосподарських культур ці ґрунти потребують додаткового зволоження.

Крім основних зональних типів ґрунтів, на рівнинній частині України на Поліссі сформувалися болотні й торфово-болотні, а в долинах річок – лучні й лучно-болотні. У лісостепу і степу окремими невеликими плямами поширені солонці – малородючі ґрунти, в яких простежується горизонт із значним вмістом солей. У південних степах утворилися солончаки –неродючі ґрунти, що мають підвищений вміст солей по всій своїй товщ. Для вирощування рослин такі ґрунти потребують промивання і гіпсування. Внаслідок інтенсивного промивання водою солонці в замкнутих зниженнях рельєфу перетворюються на солоді, в яких засолений шар зникає, зате з’являються глейові горизонти.

3. Перегляньте карту грунтів Укоаїни


4. Доманє завдання. прочитайте параграф 32